Bataia – mijloc de educatie?
Publicat in data de 26.11.2009 in categoria Ganduri18 comentarii
In seara asta pe toate posturile de televiziune se vorbeste doar de pustiul pe care cica l-ar fi lovit Basescu in 2004… o fi adevarat, n-o fi adevarat nu stiu, iar daca e adevarat nu stiu daca a meritat-o sau nu. Dar oricum, sincer sa fiu, nu despre Basescu vreau sa vorbesc in seara asta, ci asa in general, despre bataie ca mijloc de educatie.
Dar cum vorba lunga e saracia omului o sa intru direct in subiect; vara asta sora-mea a mers la Barcelona impreuna cu parintii, cu niste prieteni de familie si cu copilul de 12 ani ai acestora. As putea sa stau toata noaptea sa va povestesc despre mofturile pe care le-a facut pustiul de-a lungul excursiei, dar o sa incerc sa fac un exercitiu de concizie si o sa ma rezum la o singura dupa amiaza. Astfel in a treia sau a patra zi au plecat cu totii de la hotel, care era la cativa kilometri de Barcelona, si au mers sa viziteze orasul. In timp ce gagicile se plimbau prin mall, barbatii au plecat sa viziteze stadionul si bineinteles ca s-au oprit si la magazinul din incinta ca sa-i cumpere pustiului un tricou cu Barcelona. Cum insa acesta nu s-a putut hotari daca ii place mai mult de Messi, Henry sau Hernandez, pana la urma taica-su nu a avut alta solutie decat sa mai scoata ceva bani de pe card si sa-i cumpere toate cele trei tricouri.
Insa toata povestea asta a durat destul de mult, asa ca atunci cand au ajuns inapoi la hotel restaurantul tocmai se inchidea; in mod normal nu ar fi fost nici o problema, deoarece aveau mancare rece in camere, dar nu, pustiul s-a hotarat ca el vrea neaparat sa manance pizza si cum parintii nu au putut sa-i zica nu, s-au urcat din nou toti in masina si au pornit inapoi inspre Barcelona ca sa gaseasca o pizzerie. In timp ce stateau la masa, la un moment dat mama pustiului, care isi comandase doar o salata, il roaga pe “puisor” sa ii dea si ei o felie de pizza la care aceasta efectiv explodeaza si incepe sa o faca pe maica-sa in toate felurile si sa o trimita la psihiatru. Reactia parintilor? Maica-sa a tacut din gura, iar taica-su a inceput sa-l roage sa nu mai faca scandal ca se uita lumea.
Nu sunt eu adeptul bataii copiilor, dar daca ar fi fost pustiul meu in cauza i-as fi aplicat o corectie chiar acolo, in vazul tuturor. Si asta nu doar la aceasta ultima faza, ci inca de la stadion cand nu i-a ajuns un tricou, sau de la hotel cand a tinut neaparat sa manance pizza. Si chiar daca nu ar fi fost al meu, daca l-as fi vazut eu pe taica-su cum sta si se roaga de el, tot as fi luat taurul de coarne si i-as fi ars vreo doua palme peste fund ca sa ma tina minte cat traieste.
Nu exista articole asemanatoare.

Lupul (@lupicageorge) in data de 28.11.2009 la ora 03:47 a spus:
Erm, nu, nu e un mijloc de educatie bataia.
Daca nu-l inveti de mic ce e bine si ce nu mai tarziu va fi mai greu. Si sa te ia naiba sa te apuce mai tarziu chefu’ de a fi profesor… o sa tina cativa ani treaba asta cu frica, pana cand intr-o zi o sa ajungi la stiri omorat de tanc.
Sierra Monica B. in data de 28.11.2009 la ora 12:40 a spus:
Hehe. Nu conteaza prea mult cum iti educi (indoctrinezi / dresezi / manipulezi) copilul pentru ca el oricum este o alta persoana fata de cei doi parinti si intotdeauna se va comporta dupa felul lui de a fi. Asta e unul din motivele pentru care nu-mi doresc copii; nu stii niciodata ce poate sa iasa. :))
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 28.11.2009 la ora 22:00 a spus:
@Lupul: Am spus ca nu sunt adeptul bataii si nici intr-un caz nu o sa-mi bat copiii doar pentru ca au rasturnat din greseala cana cu ceai si iarasi nici intr-un caz nu o sa dau in ei cat sa-i bag in spital. Pe de alta parte insa, atunci cand or sa faca o prostie mai mare o sa primeasca cateva palme la fund ca sa inteleaga ca nu e bine ce au facut. In alta ordine de idei si eu mi-am mai primit cateva perechi de palme de la ai mei parinti si uite ca pana acuma nu i-am omorat pe nici unul din ei.
@Monica: Da, suntem fiecare din noi unic in felul nostru, dar cu toate acestea educatia joaca un rol important si daca iti educi copilul cum trebuie pana la urma o sa iasa asa cum vrei tu, sau macar pe aproape.
Bianca in data de 29.11.2009 la ora 10:11 a spus:
Eu cred ca ai dreptate. Si eu am primit cand eram mica cateva palme si cred ca m-au ajutat. Mi se pare total aiurea ca parintii sa taca in fata copilului si chiar sa-l roage sa nu mai faca scandal; ce vor face atunci cand acesta va creste si cerintele lui nu se vor mai rezuma doar la tricouri si pizza?
Moldoveanca in data de 29.11.2009 la ora 18:42 a spus:
Eu cred ca bataia e ultima si cea mai grava reactie pe care o poti avea in fata prostiilor pe care le face copilul; ideea e sa nu se ajunga pana acolo. Un copil are nevoie de reguli clare si de o lume ordonata, iar tu ca parinte esti dator sa i le oferi. Iar regulile astea clare trebuie aplicate pe o perioada lunga de timp, nu doar atunci cand esti la pizzerie si plodul te face de ras. Cu bataia nu ai ce face, o palma la fund nu poate sterge ani intregi de indisciplina, ani intregi in care, ca parinte, ai ales calea cea mai usoara si nu calea cea mai buna.
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 29.11.2009 la ora 22:00 a spus:
@Moldoveanca: Sunt foarte de acord cu tot ce ai spus, dar raman totusi la punctul meu de vedere si acela ca vreo doua palme la fund atunci cand copilul insista intr-o prostie nu fac decat sa ajute la educatia sa. Nu zic acum nici intr-un caz ca imediat ce pustiul meu va face o prostie o sa-l pocnesc; prefer sa-i explic o data, de doua ori, de trei ori ca a gresit, dar daca el totusi persista in prostia respectiva atunci cu siguranta o sa-si ia o corectie care sa-l ajute sa inteleaga mai bine ce e bine si ce nu e bine.
@Bianca: Ma bucur sa imi gasesc o “aliata” in aceasta discutie. :)
Om mic in data de 30.11.2009 la ora 13:41 a spus:
Indiferent cum, regulile necesare traiului in societate se invata. Ideal ar fi ca parintii sa aiba suficienta rabdare, intelegere si timp pentru ca sa ii invete ei pe copii. Insa chiar si daca parintii nu reusesc, copilul tot o sa le invete singur la timpul potrivit.
Ciresica (@mamemimomu) in data de 01.12.2009 la ora 17:08 a spus:
Astfel de intamplari sunt deja clasice, iar vina este clar a parintilor pentru ca nu au stiut sa isi educe odrasla.
Nu cred insa ca bataia este o solutie, acum na… depinde si ce intelegi prin bataie; ca am vazut parinti care mai aveau putin si dadeau cu batele in copiii lor (desi acei oameni nu ar mai trebui numiti parinti).
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 01.12.2009 la ora 22:00 a spus:
@Ciresica: Am spus si mai devreme ca nici intr-un caz nu o sa dau in ei cat sa-i bag in spital, dar pe de alta parte, cel putin din cate stiu eu, o pereche de palme la fund nu au omorat pe nimeni pana acum. :)
@Om mic: Cred ca asta nu contesta nimeni; singura intrebare este cum ii invata pe copii aceste lucruri – cu rugaminti sau cu cate o palma la fund din cand in cand.
Sierra Monica B. in data de 02.12.2009 la ora 10:04 a spus:
O pereche de palme nu rezolva nimic. Parintele trebuie sa invete sa fie un foarte bun psiholog ca sa se inteleaga cu copilul lui, pentru ca bataia nu e rupta din rai. Nu ai niciun drept sa dai in copilul tau. Daca l-ai facut tu nu inseamna ca iti apartine, ci este o alta fiinta cu drepturile ei.
Daca nu puteti fi acei buni psihologi de care vorbeam nu mai faceti copii ca de-aia tara asta e plina de prosti.
Parerea mea este si ca oamenii ar trebui sa faca copii dupa varsta de 30 de ani, cand au o experienta de viata si destula maturitate (cel putin teoretic) pentru a educa un copil, si aici nu ma refer la indoctrinare si dresaj.
Carcoticiu' in data de 03.12.2009 la ora 21:38 a spus:
Daca iti iubesti copilul si te gandesti la folosul lui pe termen lung nu ajungi in situatii similare celor povestite. Copilul are dreptul la alegeri supravegheate (cel putin pana la un nivel de intelegere); el face alegerea dar parintele este cel responsabil. Tot ce trebuie sa faci e sa il iubesti si sa il educi inca din prima zi de viata. :)
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 03.12.2009 la ora 22:00 a spus:
@Monica: Este clar ca avem puncte de vedere diferite si desi apreciez perspectiva ta iti spun ca eu unul nu am de gand sa ma apuc sa fac cursuri de psihologie daca va fi sa am un copil si nici nu am de gand sa ajung ca in povestea asta sa ma rog de el sa se comporte cum trebuie. Am mai spus si repet ca nu sunt adeptul batailor aplicate copiilor, dar de asemnea sunt convins ca o pereche de palme la fund din cand in cand atunci cand copilul se incapataneaza sa persiste in greseala reprezinta o metoda de educatie foarte buna si care nu ii lezeaza cu nimic drepturile. Iar daca pustiul meu o sa se simta ca prin respectivele palme i-au fost incalcate drepturile o sa ii dau telefonul chiar eu telefonul sa sune la protectia copilului daca crede ca ii va fi mai bine la cine stie ce centru de plasament. O sa inchei spunand cu eu unul cu acest comentariu pun capat discutiei si nu voi continua sa raspund la alte comentarii pe aceasta tema, deoarece tot ce as face ar fi sa ma repet; voi insa sunteti invitati sa continuati discutia daca doriti. :)
@Carcoticiu’: Ai dreptate, iar ceea ce spun eu este ca daca copilul respectiv ar fi primit la momentul potrivit si cateva palme la fund nu se mai ajunge la aceasta situatie.
Virgil in data de 06.12.2009 la ora 19:27 a spus:
Daca ai un doar un copil o sa patesti la fel ca prietenii tai. Disperat ca este vorba de realizarea vietii tale vei face sacrificii mari pentru copil, iar el va profita si va trage de pe tine maximul posibil si ceva in plus. Solutia este minim doi prunci! E drept ca vei avea de explicat de ce celalalt si nu el, dar astfel macar va avea permanent in fata un egal in drepturi. Asta face ca atitudinea luir sa fie mai concilianta, mai dispusa pentru compromis. Asa ca stingeti televizoarele si la culcare cu voi.
Iar in ceea ce priveste bataia, orice exagerare este periculoasa; atat cea cu bataia din orice, cat si cea cu discutiile si explicatiile interminabile.
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 06.12.2009 la ora 22:00 a spus:
Virgil, imi pare rau dar nu pot sa fiu de acord cu tine. Adica da, in general copiii care sunt singuri la parinti tind sa fie mai alintati decat cei care mai au frati sau surori, dar nu cred ca asta inseamna ca trebuie sa generalizam si sa spunem ca daca ai un singur copil nu poti sa-l educi asa cum trebuie; poate e ceva mai greu, dar de putut se poate.
Cristina in data de 21.01.2010 la ora 14:16 a spus:
Se face prea mult caz in ultima vreme pentru doua palme date copilului, palme care de multe ori sunt necesare; uite eu de exemplu am doua fete si mai pun cureaua pe ele cand este cazul.
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 21.01.2010 la ora 22:00 a spus:
Cristina, in felul asta sunt sigur ca fetele tale nu or sa ajunga in situatia copilului din povestea mea.
Roxana in data de 30.01.2010 la ora 13:05 a spus:
E destul de complicat uneori; uite de exemplu ce am patit cu pustiul meu de 12 ani. Intr-o zi a luat un telefon mobil de la un coleg; l-a furat pur si simplu. Am stat si am incercat sa-l fac sa inteleaga ca asa ceva este nedemn, urat si periculos; si a parut ca intelege…
Dar, la nici doua saptamani, l-am gasit cu cateva sute de lei in buzunare. Am inlemnit… nu stiam pe ce cai o apucase; aproape o ora m-am chinuit sa aflu de unde-i avea si numai minciuni spunea. Asa ca mi-am calcat pe inima, m-am dus in gradina si am rupt o nuia, i-am dat pantalonii jos si sper ca macar asa l-am invatat cum e cu furatul si cu minciuna.
Bogdan Epureanu (@bogdanepureanu) in data de 30.01.2010 la ora 22:00 a spus:
@Roxana: Da, oricat de mult ne doare sa facem acest lucru, sunt momente in care copilul trebuie sa inteleaga ca anumite lucruri nu se fac.